BLOG

Świat oczami innych wygląda inaczej

„Nie widzimy rzeczy takimi, jakie są. Widzimy je takimi, jakimi my jesteśmy.”

Anais Nin

Światów jest tyle, ilu żyje ludzi na świecie. Postrzeganie rzeczywistości nie opiera się na faktach ale na znaczeniu, jakie im nadajemy. Najlepszym przykładem jest szklanka w połowie zapełniona wodą, to jest fakt. Czy ona jest w połowie pełna czy pusta, to jest interpretacja umysłu i to jest wewnętrzny świat naszego postrzegania rzeczywistości.


Równie często zdarza się, że sam język, którym się posługujemy w komunikacji, może mieć różne znaczenie dla różnych osób. Sytuacja dodatkowo się komplikuje, jeżeli nakładają się różnice kulturowe i posługiwanie się przez którąś ze stron językiem obcym.


Pamiętam pewne doświadczenie sprzed kilkunastu lat, kiedy w czasie rozmowy z menedżerem z UK dosyć często używałam słowa problem. Sytuacja była napięta, trwało wdrożenie systemu informatycznego i rzeczywiście "problem gonił problem". Referując sytuację, będąc zaangażowana emocjonalnie w przekazanie jak najbardziej szczegółowo zagadnienia, nie zauważyłam, jak twarz mojego rozmówcy bladła lub robiła się czerwona przy każdym wspomnianym „problemie”.

W czasie tej rozmowy nie doszło między nami do wyjaśnienia, co wywołuje taką reakcję. Ja zinterpretowałam ją, jako emocjonalną odpowiedź na sytuację, w której się znajdowaliśmy. Nie zadbałam o zweryfikowanie czy rzeczywiście o to chodziło. Jakie było moje zdziwienie, kiedy kilka tygodni później, w czasie nieformalnego spotkania padło pytanie, dlaczego tak często używam słowa problem. Początkowo nie zrozumiałam pytania, dopiero później okazało się, że dla niego problem oznacza sytuację krytyczną, czyli bez wyjścia a to z czym mieliśmy do czynienia to były sprawy

do załatwienia.


Pewnie każdy z nas może przypomnieć sobie sytuację, kiedy wydawało się nam, że w sposób klarowny i jednoznaczny ustaliliśmy pewne zasady, zadania, priorytety. Po czasie jednak okazało się, że druga strona odczytała je inaczej.


Błąd atrybucji polega na tym, że każda osoba jest inna i ma inny system wartości, reakcji, widzenia świata

i nadawania znaczenia sytuacjom. Dlatego tak ważna w zespole jest komunikacja i zadawanie pytań otwartych, żeby zweryfikować, jak rozumie sytuację druga strona.


W świecie biznesu często menedżerowie uważają, że ludzie, z którymi pracują myślą tak samo jak oni lub bardzo podobnie. Jeżeli poza organizacją, łączy ich jeszcze podobny wiek, doświadczenia i cechy osobowościowe, to jest wysokie prawdopodobieństwo, że przypiszą do tej osoby pewne cechy wynikające z ich własnego rozumienia świata

i rzeczywistości biznesowej.

W komunikacji odpowiedzialność za jej skuteczność rozkłada się po połowie na obie strony.

Kiedy pamiętamy o tej zasadzie, możemy zwiększyć prawdopodobieństwo wzajemnego zrozumienia poprzez doprecyzowanie czy obie strony rozumieją przekaz w taki sam sposób. W wyniku takiej weryfikacji może okazać się, jak bardzo się od siebie różnimy w odbiorze słów, sytuacji czy proponowanych rozwiązań.


W natłoku bieżących spraw, stresu, pracy pod presją czasu tak często zapominamy o tym i dlatego na szkolenia

z komunikacji jest ciągłe zapotrzebowanie. Dzięki nim przypominamy sobie, że jesteśmy różni, widzimy świat swoimi oczami, stosujemy inną interpretację wydarzeń, nadajemy inne znaczenia i różne zabarwienie emocjonalne. Narzędzia, którymi dysponujemy to nie tylko techniki usprawniające komunikację ale również metody, dzięki którym możemy zdefiniować duży zakres różnic i świadomie dostosować sposób komunikacji do odbiorcy.

Dzięki wykorzystaniu różnych narzędzi diagnostycznych podnosimy swoje kompetencje oraz świadomość, że nasz sposób postrzegania jest indywidualny i tyko nasz. Inne osoby mają swój własny. A do porozumienia potrzebna jest skuteczna komunikacja.

W jaki sposób odbierają świat Twoi współpracownicy? Czy masz świadomość, jak wykorzystać tę wiedzę w zarządzaniu ludźmi i motywowaniu ich do realizacji indywidualnych i zespołowych zadań? A może dziwisz się, dlaczego Twoi współpracownicy nie realizują skutecznie powierzonych im zadań, mimo wielokrotnych rozmów?

Warto zweryfikować, dzięki dobrze dobranym narzędziom diagnostycznym, jak postrzegają świat poszczególne osoby

i dzięki temu określić, jaką grupą zarządzasz. Na poziomie organizacji, pomoże to Tobie w efektywniejszym zarządzaniu Twoim zespołem. A na poziomie indywidualny wzrośnie samoświadomość każdej osoby. Jeśli potrzebujesz takiej wiedzy lub dotychczasowe rozwiązania nie przyniosły oczekiwanych rezulatów - skontaktuj się z nami!


Sprawdź, w jakich obszarach możemy pomóc Twojej firmie i zespołowi

Wypełnij formularz. Porozmawiamy i wspólnie sprawdzimy, jak możemy w krótkim czasie zwiększyć Wasz potencjał!

Joanna Charkiewicz

Konsultant Biznesowy

tel. 798 329 904

kontakt@autonomia-consulting.pl

Polityka Prywatności

ul. Lęborska 60, 60-454 Poznań

Odwiedź nasze social media: